۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۲۱:۱۱

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

مبارزه با فساد باید به موقع و در زمان مناسب انجام شود

مبارزه با فساد باید به موقع و در زمان مناسب انجام شود

قزوین- امام جمعه قزوین با بیان اینکه مبارزه با فساد باید به موقع و در زمان مناسب انجام شود، گفت: مبارزه با فسادهای کلان بسیار ارزشمند است، اما نباید طوری باشد که به مفاسد کوچک توجه نشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله عابدینی در دیدار با ابوالفضل خمسه بازرس کل استان قزوین که به مناسبت سالروز تأسیس سازمان بازرسی برگزار شد، اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) در بحث نظارت خیلی جدی بودند، همه کارهایی که اکنون وزارتخانه‌ها و قوای سه گانه به‌دنبال انجام آن هستند، امیرالمؤمنین (ع) یک تنه به بهترین شکل انجام می‌داد.

وی ادامه داد: در زمان امیرالمؤمنین (ع) مسجد کوفه قسمت‌بندی شده بود و حضرت در هر قسمت مشغول به انجام کاری می‌شدند، گویا مسجد ساختمان تمام عیار همه وزارتخانه‌ها بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در عین حال حضرت در میانه میدان هم بودند، در کتاب وسایل‌الشیعه داریم که امیرالمؤمنین (ع) به بازار کوفه می‌آمدند، شلاقی هم در دستشان بود، در عین حال با مردم طوری رفتار می‌کردند که مردم با ایشان مزاح می‌کردند و حضرت هم با مردم مزاح می‌کرد، اما در عین حال حضرت دقت می‌کردند که ببینند بازاریان کالاها را به چه صورت می‌فروشند، یعنی به‌صورت مویرگی نظارت داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: مبارزه با فسادهای کلان بسیار ارزشمند است، اما نباید طوری باشد که به مفاسد کوچک توجه نشود، به هر دو در کنار هم باید توجه شود، برای مثال شرکت‌های خودرویی چهره نهادهای مختلف نظام را مخدوش کرد و در زمان مناسب به آن توجه نشد، اگر این معنا در همان زمان رسانه‌ای می‌شد شاید به موقع جلوی این همه ضرر و زیان و از بین رفتن سرمایه اعتماد عمومی گرفته می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که اعتماد مردم را آتش می‌زنند، به مراتب پلیدتر و پست‌تر هستند از فتنه‌گرانی که در ایام اغتشاشات سطل زباله آتش می‌زدند، زیرا اعتماد مردم عمود خیمه انقلاب است، مردم باید به نظام اعتماد کنند، معنای اعتماد مردم به نظام این است که مردم پای کار دفاع از نظام هستند و در مقابل فتنه‌گران و پای امنیت کشور ایستاده‌اند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۱۶ سوره اسرا می‌فرماید «وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا»، یعنی (و چون بخواهیم شهری را هلاک کنیم خوشگذرانانش را وا می‌داریم تا در آن به انحراف و فساد بپردازند و در نتیجه عذاب بر آن شهر لازم گردد پس آن را یکسره زیر و زبر کنیم).

کوتاهی ما و فراگیری فساد، عذاب خدا را به‌دنبال دارد

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید اگر ما اراده کنیم یک جامعه را به نابودی بکشانیم، آدم‌های زیاده‌خواه، زیاده‌خوار، زیاده‌طلب، خوش‌گذران و دنیاپرست را وادار به فسق و فجور می‌کنیم، نظارت بر این‌ها ضعیف می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر صورت نمی‌گیرد، سپس آن وعده عذاب خدا تحقق پیدا می‌کند و جامعه‌ای که سرپا بود را با رو به زمین می‌کوبیم و نابود می‌کنیم.

وی یادآور شد: بنابراین کوتاهی ما و فراگیری فساد، عذاب خدا را به‌دنبال دارد، در این صورت ما مقصرترین افراد در این ماجرا هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: مردمی که موضوعاتی را به شما گزارش می‌کنند، باید در جریان پیگیری گزارشات خود باشند، اگر گزارش اشتباهی داده‌اند باید به آن‌ها اطلاع داده شود که گزارششان اشتباه بوده است، در غیر این صورت هم باید موضوع و مسئله‌شان پیگیری و در جریان نتیجه قرار بگیرند.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۷۸ سوره نحل می‌فرماید «وَاللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُون»، یعنی (و خدا شما را از شکم مادرانتان در حالی که چیزی نمی‏‌دانستید بیرون آورد و برای شما گوش و چشم‌ها و دل‌ها قرار داد باشد که سپاسگزاری کنید).

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید خدا شما را از شکم مادرانتان به این دنیا آورد، در حالی که هیچ چیز نمی‌دانستید و سه عنصر مهم شامل سمع، بصر و فؤاد در وجود شما قرار داد، شاید قدر این‌ها را بدانید و شکر این‌ها را به جا بیاورید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۷۸ سوره مؤمنون می‌فرماید «وَهُوَ الَّذِی أَنْشَأَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَا تَشْکُرُونَ»، یعنی (او کسی است که برای شما گوش و چشم و قلب (عقل) ایجاد کرد، اما کمتر شکر او را به جا می‌آورید).

وی تصریح کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید خدا به شما سمع، بصر و فؤاد داد، اما متأسفانه این گونه نیست که همه لیاقت شکرگزاری داشته باشند، اندک هستند آن‌هایی که قدر سمع، بصر و فؤاد را می‌دانند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۱۷۹ سوره اعراف می‌فرماید «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ»، یعنی (و در حقیقت بسیاری از جنیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده‌ایم چرا که دل‌هایی دارند که با آن حقایق را دریافت نمی‌کنند و چشمانی دارند که با آن‌ها نمی‌‏بینند و گوش‌هایی دارند که با آن‌ها نمی‌‏شنوند آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‏‌ترند آری آن‌ها همان غافل‏ماندگانند).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید آیا من شما را بخاطر جهنم خلق کردم؟ قلب نام مشترک همان چیزی است که ما و حیوانات داریم، اما فؤاد اسم خاص قلب انسانی است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید دوزخیان لیاقت فؤاد ندارند، عین اسم مشترک چشم انسان و حیوان است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید دوزخیان بصر ندارند، چشم حیوانی دارند، اذن اسم مشترک گوش انسان و حیوان است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید دوزخیان به جای سمع، گوش حیوانی دارند.

وی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید این‌ها اهل غفلت هستند و اهل ذکر نیستند، اگر هم نماز بخوانند از روی ظاهرسازی و ریا است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام عسکری (ع) فرمودند هیچ آدم عزتمندی حق را نادیده نگرفت، مگر اینکه ذلیل و خوار شد، و هیچ آدم ضعیف و ناتوانی پای حق نایستاد مگر اینکه خدا به او عزت داد؛ این یک مسئله کلیدی قانونی و دینی است.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: ارتباط با مردم بسیار کار پسندیده‌ای است، این ارتباط می‌تواند در مساجد شکل بگیرد، حتی شما می‌توانید به‌صورت مجزا با امامان جماعت ارتباط بگیرید، این عزیزان یاران خوبی برای شما هستند.

کد خبر 6254826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha